Skip to main content

Si Dia, Housemateku


“Dalam dunia ni, dua perkara kau perlu pegang untuk terus hidup, pandai cari peluang dan rajin.” Nasihat housemateku. Aku yang kusyuk makan di nasi ayam di gerai mula fokus terhadap apa yang housemate aku katakan. Kami bertiga yang sudah lama tidak duduk bersama, bercadang untuk makan bersama di kedai luar.

               Ayat itu telah merasuk ke dalam jiwa batinku.Bagi aku yang berada di dalam dilema, menjadi penanam anggur yang tak bertauliah ayat itu umpama pedang yang menghunus terusan ke hati aku. Tidak cukup dengan itu, hati aku terus terasa seperti dihiris-hiris. Bagaikan tukang jual daging sedang menyiat-nyiat kulit binatang sembelihannya, lalu daging yang segar itu dihiris halus-sehalusnya. Perit sekali.

               “Kalau kau pegang dua perkara ni, takkan susah untuk kau senang.” Sambungnya lagi. Walaupun pada masa itu housemate aku bercakap pada kami dua orang, namun aku merasai bahawa ayat itu benar-benar ditujukan kepadaku. Bukan aku merasai bahawa dia sengaja berkata demikian untuk memerli atau mengeji, malah ianya adalah nasihat yang sangat-sangat berguna buat aku yang hanya menunggu. Ya, menunggu tawaran kerja yang aku apply hanya melalui online.

               Benar katanya. Kalau ada usaha, aku tidak akan hanya menunggu. Mengeluh nasib sendiri yang masih tidak mendapat pekerjaan. Memikirkan bahawa nasib ditimpa malang disebabkan tiada cara lain untuk mencari nafkah. Tiada wang untuk menampung hidup. Tiada tempat untuk meraih simpati.

               Adakah benar apa yang aku fikirkan selama ini?

               Sedangkan dunia ini luas. Sedangkan setiap rezeki telah tercatat. Sedangkan rezeki itu dimana-mana sahaja. Aku terkurung hanya dalam dunia sendiri. Tidak berani kehadapan. Tidak pula cuba menoleh ke belakang. Hanya fikir akan masalah. Namun tidak memikirkan puncanya. Juga tidak pula mencari jalan penyelesaiannya.

               “Kau perlu berfikir bahawa tiada sesiapa yang akan membawa kau mencapai apa yang kau inginkan dalam hidup melainkan diri kau sendiri.” Katanya sambil memotong stik daging kambing yang berada dihadapannya lalu disuapkan cebisan kecil daging itu ke dalam mulut.

               Aku terkesima seketika. Setuju seribu peratus akan pendapatnya sehingga tanpa disedari kepala aku asyik mengangguk sejak dari tadi bagi mengiyakan pendapatnya. Pendapat aku, housemate aku yang seorang ni, sudah boleh jadi motivator kelas pertama yang memberi inspirasi kepada pendengar-pendengar setia yang ingin berubah menjadi orang yang hebat.

               Mungkin juga kerana pengalaman telah mengajar dirinya untuk bersedia dalam apa jua situasi yang dihadapinya. Memang benar. Kisah hidupnya tidak pernah aku sangka. Pernah dia pergi ke tempat kerjanya dengan hanya berjalan kaki. Dari Pantai Dalam ke KL Sentral selama hampir sebulan. Bangun seawal 5 pagi, lalu bersiap untuk berjalan tanpa diketahui oleh rakan serumahnya yang lain. Malah aku juga tidak pernah tahu.

               Dia juga pernah minum air masak 3 liter sewaktu rehat lalu tidur di surau sementara menunggu waktu rehatnya berlalu kerana tidak mempunyai duit untuk membeli makanan. Apabila diajak oleh rakan sekerja untuk makan sekali di luar, pelbagai alasan dicipta untuk mengelak. Bukan dia tidak boleh meminta bantuan dari yang lain, namun dia tidak pernah untuk membenarkan dirinya meminta bantuan kepada orang lain. “Ini bersangkutan dengan maruah sebagai wanita”, katanya.

               Dalam diam aku kagum melihat daya juangnya yang tinggi. Tidak pernah meminta pertolongan. Malah tidak pernah juga meminta simpati. Maruahnya tidak membenarkan itu. Sedangkan aku apabila duit habis, bagaikan ada penjamin meminta simpati dari kakak-kakakku untuk memenuhi keperluanku. Mempunyai otak sendiri untuk berfikir. Ada hati untuk bertanya. Ada kemudahan yang boleh digunakan. Malah badan cukup sempurna untuk menghindar diri dari meminta. Namun, seringkali mencari jalan yang mudah dalam hidup.

               Tiba-tiba aku malu. Malu dengan diri sendiri. Malu berhadapan dengan mereka yang lain. Yang berusaha untuk memenuhi keperluan diri mereka dengan bekerja keras. Malah bekerja keras untuk orang lain. Diri aku, penuhi keperluan sendiri sahaja perlu bantuan orang lain.

               ‘Ah, engkau. Dasar pemalas. Dasar suka mencari alasan. Sebab itu dirimu tidak pernah kemana-mana. Selagi langkah kecilmu tidak engkau mulai. Jangan berangan untuk mangubah nasib diri malah orang lain juga.’ Suara hatiku merendah-rendahkan diriku sendiri.

               Peritnya. Aku tidak pernah merasa peribadiku serendah-rendahnya. Memikirkan bahawa usahaku sudah maksimum pada awalnya. Tapi, sebenarnya tidak. Aku memperdaya diriku sendiri dengan kata-kata pujukan yang tidak lainnya hanyalah alasan semata. Membentengi rasa bersalah dalam diri dengan alasan tidak mampu.

               Namun kali ini, aku merasai bahawa bukan orang lain, malah diri aku sendiri yang telah menghenyak-henyak maruahku sendiri dengan peribadi yang hanya separuh usaha. Tidak pernah memaksimakan segala usaha dan tenagaku untuk mencapai apa yang aku inginkan dalam hidup.

               ‘Sekarang, tahukah engkau apa yang perlu kau lakukan?’ Hati kecilku bertanya. Fikiranku masih lagi berlegar-legar dengan masalah yang aku hadapi. Tidak juga bergerak.

               ‘Apa yang perlu aku lakukan? Tindakan pertama aku? Bagaimana harus aku keluar dari belenggu ni?’ Persoalan-persoalan itu mula berputar keras dalam kepalaku. Kalau anjing menyalak disebelah telinga aku pun, aku tak akan perasan. Malah makanan didalam pinggan aku juga aku habisi tanpa sedar. Otak separuh sedarku berfungsi. Menaksir persoalan-persoalan tersebut.

               Aku perlu  bertindak. Otak separuh sedarku seperti sedang mengadakan perjumpaan rasmi bagi semua ahli-ahli lembaga mesyuarat untuk mengutuskan satu keputusan besar. Ya.. Keputusan besar yang akan mengubah hidupku. Pelbagai plan tindakan telah dibentangkan kepada otakku selaku CEO terhormat yang akan memutuskan keputusan terakhir bagi melakukan tindakan.

               “Woi... Zaila. Tak nak balik ke?” Aku yang dari tadi sedang menghadiri meeting bersama ahli-ahli lembaga dalam otakku terkejut dengan panggilan itu. Rupa-rupanya housemate aku dah bayar makanan yang kami makan sebentar tadi dan mahu beredar pulang.

               Aku yang baru sedar, terpaksa menundakan meeting tersebut lalu mengikut mereka balik ke rumah. ‘Ok..meeting tersebut aku sambung di rumah pulak.’

               Nak tahu ke apa plan tindakan aku?

               Itu RAHSIAAA... Hehehehe....

                              

Comments

Popular posts from this blog

Bedah Buku 2: Prinsip-prinsip Pengurusan Pemerintahan Islam

Judul: Menyelami Pengurusan Umar Abdul Aziz Karya: Prof. Madya Rasid Muhamad                 Siapa yang tidak kenal dengan seorang tokoh besar dalam Islam yang membawa satu perubahan yang ketara dalam pemerintahan Islam sehingga mengangkat ketamadunan Islam ke puncak kegemilangannya. Dialah Khalifah Umar Abdul Aziz, khalifah Bani Umayyah. Digelar sebagai Khulafa' Rasyidin yang kelima. Yang telah menghiaskan pemerintahan dengan syiar-syiar Islam dalam tempoh yang sangat singkat iaitu dua tahun lima bulan.                 Pemerintahannya yang telah mengubah sistem pemerintahan menjadi sangat adil sehingga dikatakan rakyatnya yang berada di lubuk pedalaman yang paling dalam sekalipun merasai keadilan pemerintahannya. Perubahan secara menyeluruh ini berjaya membuatkan beliau mencapai matlamat kekhalifahan yang sebenar iaitu membawa rahmat ke seluruh alam dengan Islam ( rahmatan lil 'alamin )                 Menyelami susur galur pemerintahannya dengan lebih m

REVOLUSI TRUMP KEPADA AMERIKA

               Seperti kisah-kisah dongeng yang ditayangkan di kaca televisyen, Donald Trump berlagak seperti hero yang menyelamatkan rakyat jelata dari serangan musuh yang ganas dan tidak berperikemanusiaan dengan memberi cadangan bahawa Muslim tidak akan dibenarkan untuk memasuki mana-mana wilayah Amerika.                Malah lebih mengejutkan bahawa beberapa tindakan beliau yang turut menghalau beberapa orang yang ‘tidak sekufu’ dengannya keluar dari dewan perucapan beliau jelas sekali menunjukkan tahap racist beliau terhadap non-white skin dan Muslim.                Tidak cukup dengan itu, Donald Trump yang terkenal dengan kejayaannya dalam bidang perniagaan mulai masuk ke arena  politik pada tahun lalu telah menunjukkan satu sikap yang tidak sepatutnya ada dalam diri seorang pemimpin. Memberi kenyataan-kenyataan yang berbaur racist malah menunjukkan layanan yang tidak sama terhadap sesama manusia dengan membezakan warna kulit dan agama membuatkan ramai masyarakat

A Credit to ....

Assalamualaikaum wbt. Alhamdulillah this blog finally ready for me to have a writing, sharing dan delivering beneficial informations and articles.  I'm welcoming all to visit my blog and have a sharing here. A credit to my sister that spend her time to set up this blog and conributing ideas for blog address and title. 'Untaian Kasih Ilahi' have a deep mean.. . Subhanallah and thak you very much. I love you sis...