Skip to main content

Bedah Buku 2: Prinsip-prinsip Pengurusan Pemerintahan Islam




Judul: Menyelami Pengurusan Umar Abdul Aziz
Karya: Prof. Madya Rasid Muhamad

                Siapa yang tidak kenal dengan seorang tokoh besar dalam Islam yang membawa satu perubahan yang ketara dalam pemerintahan Islam sehingga mengangkat ketamadunan Islam ke puncak kegemilangannya. Dialah Khalifah Umar Abdul Aziz, khalifah Bani Umayyah. Digelar sebagai Khulafa' Rasyidin yang kelima. Yang telah menghiaskan pemerintahan dengan syiar-syiar Islam dalam tempoh yang sangat singkat iaitu dua tahun lima bulan.

                Pemerintahannya yang telah mengubah sistem pemerintahan menjadi sangat adil sehingga dikatakan rakyatnya yang berada di lubuk pedalaman yang paling dalam sekalipun merasai keadilan pemerintahannya. Perubahan secara menyeluruh ini berjaya membuatkan beliau mencapai matlamat kekhalifahan yang sebenar iaitu membawa rahmat ke seluruh alam dengan Islam (rahmatan lil 'alamin)

                Menyelami susur galur pemerintahannya dengan lebih mendalam membawa saya meneliti prinsip-prinsip pengurusan pemerintahan yang sebenar yang telah dipraktikkan oleh Khalifah Umar Abdul Aziz sendiri dalam merealisasikan visi utama beliau sebagai khalifah Islam.



Biodata Khalifah Umar Abdul Aziz

                Sebelum meneruskan dengan lebih lanjut tentang prinsip-prinsip pengurusan dalam pemerintahan yang dilaksanakan oleh Khalifah Umar Abdul Aziz, perlulah kita selusuri dahulu latar belakang dan peribadinya.

                Insan mulia yang diberi nama sebagai Umar oleh bapanya, Abdul Aziz Bin Marwan Bin Hakam Bin Abil Ash yang juga merupakan gabenor Mesir ini telah dilahirkan di kota Madinah pada 63 Hijrah bersamaan 683 Masihi. Darah yang mengalir di dalam tubuhnya juga terdapat darah  seorang tokoh Islam yang gagah dan berani iaitu Khalifah Umar Al-Khattab dari keturunan ibunya, Laila Binti Ashim Bin Umar Bin Khattab.

                Sifat peribadinya terbentuk dari didikan pertama iaitu dari rumah. Sifat ayahnya sebagai gabenor Mesir tidak pernah untuk menggunakan jawatan yang dimiliki untuk kepentingan diri sendiri malah mereka hidup dalam keadaan sederhana, tidak seperti kebanyakan ahli keluarga Bani Umayyah. Ibunya juga dipilih oleh ayahnya dari keturunan yang sangat mulia Bani Hilal. Laila Binti Ashim uga dikenali sebagai wanita yang zuhud dan rajin beribadat. Sesuai sekali buat ayahnya yang mementingkan agama dalam memilih pasangan.



Diawal Perlantikan Khalifah

                Umar Abdul Aziz mempunyai sifat peribadi yang sangat menarik dan mempunyai peribadi yang istimewa membuatkan Khalifah Abdul Malik Bin Marwan tertarik lalu mengahwinkan puterinya, Fatimah Binti Abdul Malik dengan Umar Abdul Aziz. Hasrat itu diterima baik oleh Umar Abdul Aziz yang sememangnya menaruh hati terhadap sepupunya itu.

                Perlantikan Umar Abdul Aziz sebagai khalifah menggantikan Khalifah Sulaiman Bin Abdul Malik iaitu saudara lelaki Fatimah Binti Abdul Malik. Setelah beliau menjadi khalifah, Umar Abdul Aziz lebih memilih untuk hidup sederhana dan menyerahkan hartanya kepada baitul buat menyebarkan syiar Islam.



Prinsip Pengurusan Pemerintahan Islam

                Pelbagai cara atau metod yang dilakukan oleh Khalifah Umar Abdul Aziz dalam mentadbir pemerintahan kekhalifahan. Namun, strateginya dalam menguruskan pemerintahan digariskan dengan tujuh prinsip pengurusan dalam Islam secara umumnya iaitu Al-Ubudiyyah, Al-Syura, al- Adalah (Keadilan), al-Hurriyah (Kebebasan), al-Musawah (Persamaan) al-Itqan (bersungguh-sungguh) dan Al-Taah (Ketaatan)


                Al-Ubudiyyah

                Al-Ubudiyyah merujuk kepada hakikat bahawa manusia merupakan makhluk Allah yang sewajarnya mengabdikan diri kepadaNya.Ianya pengakuan bahawa hanya Allah yang layak disembah dan dipatuhi serta memberi pengiktirafan terhadap kewujudan dan kekuasaan Allah. Prinsip al-ubudiyyah ini berkait secara langsung melalui keterikatan seseorang itu dengan perintah dan hukum yang ditentukan oleh Allah.

                Khalifah Umar Abdul Aziz mengamalkan prinsip ini dengan melakukan perubahan pada dirinya terlebih dahulu iaitu menyerahkan segala hidupnya, hartanya, tenaganya dan masanya untuk Islam semata-mata. Lalu ia mengubah orang yang terdekat dengannya iaitu isteri anak dan kaum kerabatnya barulah ia bertindak mengubah pentadbiran serta keseluruhan umat kerana matlamatnya jelas iaitu mengamalkan Islam yang membawa rahmat ke seluruh alam.

                Diantara bukti penerapan prinsip al-Ubudiyyah dalam pentadbiran Khalifah Umar Abdul Aziz ialah katanya kepada kaum Muslimin yang berbunyi:

               
Wahai kaum Muslimin!
Hendaklah kamu bertakwa kepada Allah. Sesungguhnya takwa adalah pengganti segala sesuatu dan tiada pengganti pada sifat takwa.
Wahai manusia!
Sebelumku telah ada penguasa yang merosakkan kasih sayang kamu dan kamu harus membayarnya dengan kezaliman kepada kamu.
Wahai manusia!
Sesungguhnya aku bukan penjaga gudang, tetapi aku meletakkan sebagaimana aku diperintahkan. Ingatlah, tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam maksiat kepada Khalik. Aku cukupkan perkataanku ini


                Dalam suratnya yang dihantar kepada kaum Muslimin pula berbunyi:

...Allah telah menetapkan hukum dalam KitabNya tentang hal-hal yang diredhaiNya. Apa yang dihalalkan dalam kitab itu adalah halal sampai kiamat. Dan apa yang diharamkan dalam KitabNya itu adalah haram sampai kiamat. Allah juga mengajar RasulNya sunnah-sunnahNya sehingga RasulNya itu memahami dan mengamalkannya di hadapan ummatnya. Oleh itu, dia mengerjakan solat tepat pada waktunya sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah.
 

                Al-Syura

                Prinsip kedua yang diamalkan pengurusan pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz adalah Al-syura yang merujuk kepada amalan membuat keputusan berdasarkan pandangan ramai dan secara kolektif. Sebarang keputusan yang melibatkan perkara besar dalam pemerintahan dan rancangan yang dilakukan untuk rakyat akan dibincang terlebih dahulu. Ahli yang terlibat dalam syura ini bukanlah calang-calang orang yang dipilih kerana ianya termasuk dari golongan-golongan ulama besar pada zamannya.

                Segala perancangan dan permasalahan yang dihadapi rakyat akan dibincangkan dalam kalangan penguasa yang memegang amanah dengan telus dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Syura ini menunjukkan bahawa betapa Khalifah Umar Abdul Aziz amat menghormati para ilmuan dan mereka yang berkemahiran serta berkeperibadian tinggi. Pemikiran Khalifah yang terbuka ini mengurangkan permasalahan yang berlaku di antara beberapa golongan dan tidak berlaku sebarang pergolakan sewaktu pemerintahannya.


                Al-Adalah

                Al-adalah bermaksud keadilan. Prinsip ini merupakan tunggak utama amalan dan akhlak Islam. Salah satu kecantikan Islam yang amat ketara ialah keadilan. Ramai manusia yang tertarik dengan Islam disebabkan dua perkara iaitu kelembutan dan keindahan amalannya serta keadilan yang dilaksanakan olehnya. Tiada tempah khusus buat sesiapa pun termasuk khalifah sendiri.

                Dalam mengetahui tentang keadilan dengan lebih tepat dari perspektif seorang khalifah atau pemerintah, Khalifah Umar telah meminta pandangan ulama besar ketika itu iaitu Hasan Al-Bashri berkaitannya.

                Hasan Al-Bashri memberi penerangan dengan menggunakan perumpamaan. Katanya:


 Wahai Amirul Mukminin!
Penguasa yang adil itu persis seorang ayah yang begitu menyayangi anaknya. Dia berusaha untuk membahagiakannya sejak kecil lagi, selalu membimbingnya ketika menjelang dewasa, sentiasa memberi apa sahaja semasa dia hidup dan meninggalkan sesuatu yang berharga setelah dia pergi menemui Tuhannya.

Wahai Amirul Mukminin!
Seorang pemerintah yang adil itu laksana ibu yang begitu baik dan sayang kepada anaknya. Mengandungkan anaknya selama sembilan bulan, satu jangka masa yang menjemukan. Melahirkan dalam suasana yang menggetirkan. Melakukan segala sesuatu yang akan membahagiakan anaknya. ibu tidak akan tidur tanpa ketenangan dimiliki oleh anaknya. Menyusui anaknya dengan satias. Ibu amat gembira sekiranya anaknya sihat serta tenang dan akan gelisah jika kesihatan anaknya merosot.

Wahai Amirul Mukminin!
Khalifah yang adil itu umpama seorang wali yang menaungi anak-anak yatim dan bendahara yang dapat memberi bantuan kewangan serta pertolongan kepada orang miskin. Juga sentiasa bersiap siaga untuk membantu mereka pada bila-bila masa sahaja.

Wahai Amirul Mukminin!
Pemimpin yang adil itu laksana hati dan jantung yang amat berharga bagi keberlansungan hidup seluruh anggota. Tulang rusuk yang ada pada tubuh akan berfungsi jika hati atau jantung bekerja dengan stabil dan normal.

Wahai Amirul Mukminin!
Seorang pemerintah yang adil sudah pasti berperanan sebagai seorang perantaraan antara Allah dengan seluruh hambaNya dalam menjalankan dan menegakkan ajaranNya. Penguasa yang adil akan mendengar perkataan Allah dan memperdengarkan pula kepada rakyat  terbanyak. Dia juga akan selalu bertafakur terhadap kebesaran Allah dan tidak lupa mengajak seluruh rakyatnya untuk meyakini  kewujudanNya. Di samping itu, dia sewajibnya mematuhi serta mengikut seluruh ajaran Allah dan pada masa yang sama mengajak rakyat agar turut patuh kepadaNya. Sebagai seorang yang dipinjamkan amanah dan kekuasaan oleh Allah, janganlah bertindak seperti seorang pelayan. Diamanahkan oleh tuannya untuk menjaga harta dan keluarganya, lalu dikhianati amanah tersebut, dibelanjakan semahunya dan membiarkan keluarga tuannya hidup terbiar dan terlantar.



                Al-Musawah

                Al-Musawah bermaksud 'persamaan'. Prinsip ini merujuk kepada hakikat bahawa semua manusia adalah sama di sisi Allah melainkan hanya tiga perkara iaitu takwa usaha dan tanggungjawab. Dalam menguruskan pemerintahan, khalifah Umar tidak pernah membezakan layanan semua manusia yang hadir padanya. Tidak kira mereka adalah bangsawan ataupun hanya seorang pengawal. Malah Khalifah Umar juga tidak membenarkan dia serta kaum kerabatnya dilayan lebih dari orang lain kerana dia benar-benar memegang prinsip ini. Buktinya dia pernah berkata demikian:


      Demi Allah! Aku sendiri menginginkan untuk memperlakukan diriku adil dan sama dengan kaum kerabatku hingga kehidupanku dan kehidupan kalian sama sahaja.


                Prinsip persamaan inilah yang menjadi tunjang keutuhan sesebuah masyarakat kerana ianya mengajar manusia agar hormat-menghormati antara satu sama lain dan tidak pernah membezakan layanan yang mereka beri sama ada berbeza warna kulit, bangsa, dan agama.


                Al-Hurriyah

                Al-Hurriyah ini secara ringkasnya bermaksud 'kebebasan'. Namun, 'kebebasan' yang dijadikan prinsip ini perlulah diimbangi dengan rasa dan amalan bertanggungjawab kerana di dalam Islam tiada yang dinamakan sebagai kebebasan mutlak. Dalam bab kebebasan ini perlulah dihadamkan betul-betul agar manusia tidak sewenang-wenangnya menggunakan slogan 'kebebasan' ini dengan tujuan menyenangkan nafsu.

                Konsep al-Hurriyah ini melibatkan beberapa perkara seperti kebebasan berikir dan berakidah, kebebasan berpolitik, kebebasan peribadi, kebebasan berniaga, dan kebebasan mencari nafkah.

                Kebebasan berfikir dan berakidah ini hanyah merujuk kepada kebebasan yang diberikan kepada kaum Yahudi serta Kristian pada zaman pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz. Ini kerana Khalifah Umar Abdul Aziz menepati Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 257 yang bermaksud:


      "Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada Thagut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnyaai telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."


                Namun, pada masa yang sama beliau menggiatkan lagi usaha dakwah secara berhemar agar semua manusia dapat menikmati rahmat Allah yang luas.

                Kebebasan berfikir pula diterjemahkan melalui sikap Khalifah Umar Abdul Aziz yang terbuka dengan kepelbagaian pemikiran. Oleh itu, Khalifah Umar mudah menerima dan menghormati pandangan dan aduan malah kritikan yang diberikan kepada beliau. Kita tahu bahawa setiap manusia boleh mengeluarkan beribu-ribu cara penyelesaian kepada satu masalah sahaja. Sifat beliau dalam memerintah lebih suka menerima pendapat dan pandangan pakar ilmuan dan alim ulama dalam menyelesaikan masalah mengikut Islam.

                Kebebasan berpolitik pula merujuk kepada sikap beliau yang membenarkan rakyat melakukan sesuatu asalkan tidak bercanggah dengan kepentingan Islam. Ianya dijelmakan di dalam ucapannya:


                                "Sesungguhnya tidak akan ada keselamatan bagi seseorang yang menyalahi sunnah dan tidak boleh patuh dan tunduk terhadap sesiapa pun yang mengajak kepada kemaksiatan terhadap Allah."


                Selain itu, kebebasan peribadi diberikan sepenuhnya kepada rakyat. Ianya berkaitan dengan perkara asasi yang dimiliki oleh seluruh rakyat seperti membenarkan rakyat untuk berhijrah ke seluruh negara dengan tujuan murni tanpa ada sekatan.

                Khalifah Umar Abdul Aziz juga mengamalkan kebebasan ekonomi iaitu dengan membenarkan rakyat berniaga dan mencari nafkah serta meningkatkan usaha dalam memberi kemudahan prasarana serta bantuan yang munasabah bagi membantu para peniaga untuk meningkatkan lagi ekonomi diri mereka dan negara. Namun begitu, setiap kegiatan ekonomi dipantau agar mengikut lunas-lunas agama serta bagi mengelakkan sebarang penipuan berlaku.


                Al-Itqan

                Prinsip al-Itqan bermaksud melakukan sesuatu amanah dengan bersungguh-sungguh serta gigih. Dalam pemerintahan, visi dan misi yang jelas membawa manusia ke arah matlamat yang sebenar. Khalifah Umar Abdul Aziz mmpunyai visi dan misi yang jelas bagi melaksanakan amanah Allah dengan baik dan melakukan perubahan bagi menegakkan keadilan dan syariat Islam.


                Al-Taah

                Prinsip ketujuh atau yang terakhir ini membawa maksud bersikap akur terhadap arahan dan peraturan. Ianya bukan hanya merujuk kepada ketaatan kepada pemimpin malah lebih besar dari itu, kataatan kepada Allah dan segala yang diperintahkan olehNya. Khalifah Umar Abdul Aziz melaksanakan prinsip ini bagi mengurangkan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan dengan melaksanakan pentadbiran berpusat.

Kesimpulan

              Kali ini saya tidak akan mengeluarkan kesimpulan saya sendiri agar anda semua mengeluarkan satu kesimpulan berkaitan dengan bedah buku ini. Tuuan saya agar pembaca tidak terikat dengan pemikiran penulis dan boleh berfikir hikmah di sebalik bedah buku ini. Sekian selamat membaca.

Wallahu'alam..

Comments

  1. ada citation atau reference tak untuk artikel ni?

    ReplyDelete
  2. boleh refer dengan buku Judul: Menyelami Pengurusan Umar Abdul Aziz
    Karya: Prof. Madya Rasid Muhamad.

    saya bedah dari buku ini.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

REVOLUSI TRUMP KEPADA AMERIKA

               Seperti kisah-kisah dongeng yang ditayangkan di kaca televisyen, Donald Trump berlagak seperti hero yang menyelamatkan rakyat jelata dari serangan musuh yang ganas dan tidak berperikemanusiaan dengan memberi cadangan bahawa Muslim tidak akan dibenarkan untuk memasuki mana-mana wilayah Amerika.                Malah lebih mengejutkan bahawa beberapa tindakan beliau yang turut menghalau beberapa orang yang ‘tidak sekufu’ dengannya keluar dari dewan perucapan beliau jelas sekali menunjukkan tahap racist beliau terhadap non-white skin dan Muslim.                Tidak cukup dengan itu, Donald Trump yang terkenal dengan kejayaannya dalam bidang perniagaan mulai masuk ke arena  politik pada tahun lalu telah menunjukkan satu sikap yang tidak sepatutnya ada dalam diri seorang pemimpin. Memberi kenyataan-kenyataan yang berbaur racist malah menunjukkan layanan yang tidak sama terhadap sesama manusia dengan membezakan warna kulit dan agama membuatkan ramai masyarakat

SANG KOPI DAN BISKUT KERING..

Matahari terik jelas terasa. Sedang orang ramai bergegas mengejar dunia yang tidak pernah henti malah jarang sekali untuk menoleh, kelihatan seorang lelaki berusia lebih dari separuh abad yang memakai pakaian lusuh serta topi berwarna hijau tua sedang mengayuh beca tuanya secara perlahan-lahan. Matanya meliar-liar sekeliling, tercari-cari sekiranya ada insan yang sudi untuk menjadi pelanggannya, menaiki beca tuanya yang sekian hari dimamah karat. Sesekali dia mengelap air peluh dari dahinya yang mengalir jatuh ke pipi dengan sapu tangan yang di sidai di atas bahunya. Hampir separuh harinya berpusing-pusing sekitar bandaraya, menagih pelanggan yang tidak kunjung tiba. Apabila kepenatan menyinggah, lelaki tua itu berehat sebentar di bawah pepohonan teduh bagi mengembalikan semula kudrat tuanya. Apabila petang menjelma, si tua tersebut kembali semula kerumahnya. Si isteri tetap setia menunggu di balik pintu. Menyediakan air kopi panas untuk diminum berserta biskut kering me